close
تبلیغات در اینترنت
خرید دامنه
درس چهارم
نوشته شده توسط احسان افتخاری زاده در تاریخ چهارشنبه 10 فروردين 1390

 

درس چهارم

خود حقیقی

مقدمه: قبل از این آموختیم خداوند به انسان سرمایه هایی داده است که او را از سایر موجودات متمایز ساخته است و به جهت همین ویژگیها سعادت او را به دست خود او نهاد و اکنون در پی آنیم که آیا این ویژگی ها مربوط به بعد جسمانی است و یا غیر جسمانی او؟

با توجه به آیات قرآن:

1-خداوند از روح خود در وجود انسان دمیده است لذا فرشتگان به این جهت به او سجده کردند.

2- بعد از تکمیل کمراحل تکوین انسان قبل از تولد روح در انسان دمیده می شود.

مراحل تکوین:

1-نطفه   2- علقه(خون بسته)   3- مضغه (تکه گوشت)  4- استخوان (پوشیدگی استخوان با گوشت)

5- آغاز خلقت جدید(دمیده شدن روح)

در نتیجه انسان برترین مخلوق خداوند بر روی زمین است زیرا روح الهی در او دمیده شده است(احسن الخالقین)(اشرف مخلوقات)

 

 

انسان دارای دو بعد است:

1 جسمانی : همان جسم اوست که خوی حیوانی هم دارد واین که با مرگ متلاشی و از بین می رود

2 روحانی : خود حقیقی اوست که انسانیت اورا تشکیل میدهد وبا مرگ از بین نمی رود بلکه از جهان غروب و در جهانی دیگر طلوع می کند

 

دلایل وجود بعد غیر جسمانی انسان(روح) در این جهان:

1-      خواب های صادقه:چگونه ممکن است جسمی که توانایی حرکت درعالم خواب از او گرفته می شود عالم دیگر سفر کند واز حوادثی خبر دهد که قبل از آن هیچ اطلاعاتی از آن ها نداشته است

2-      من ثابت : جسم  انسان  در طول سالیان دراز بارها عوض می شود ولی من ثابت او همواره باقی می ماند و تغییر نا پذیر است

 

ادامه مطلب . . .
امتیاز : | نظر شما :
تعداد بازدید : 4201
برچسب : آموزش درس 4دین و زندگی2 ,جامع ترین توضیح درس چهار دین و زندگی2 ,آموزش درس4 دین و زندگی دوم دبیرستان ,درسچهار دین و زندگی 2 ,


نوشته شده توسط احسان افتخاری زاده در تاریخ جمعه 9 ارديبهشت 1390

ردیف

                                                پیام

سوره/آیه

1

انسان دارای دو بعد جسمانی و روحانی است

ص/71و72

2

ابتدا جسم شکل می گیرد و سپس روح در آن دمیده می شود.

مومنون/14

3

سجده فرشتگان بر انسان به خاطر وجود روح الهی در وجود او است.

ص/72

4

بعد روحانی انسان خلقتی متفاوت با بعد جسمانی او دارد.

مومنون/14

 

 

ذکر نمونه ها صفحه46

در سوره یوسف چهار رویای صادقه نقل شده است.دو مورد آن را بیان کنید و بگوییدتعبیر این خواب ها چه بود وچه کسانی خواب ها را تعبیر کردند.

سوره یوسف آیه4:یوسف به پدرش یعقوب می گوید :من یازده ستاره و خورشید و ماه را در خواب دیدمکه مرا سجده می کنند.

تعبیرتوسط یعقوب:برادرانت تنقشه برایت کشیده اند

یوسف آیه36: وقتی یوسف به زندان رفته بود دو زندانی نزد وی آمدند یکی از آنها گفت خواب دیدم دانه های انگور را در ظرفی می فشارمو نزد پادشاه میبرمودیگری گفت خواب دیدم سبدی روی سرم گرفته ام که پر از نان است و پرندگان از آن می خورند.تعبیر توسط یوسف:به نفر اول گفت تو از زندان آزاد خواهی شد و نزد پادشاهع خواهی رفت و خدمت ایشان خواهی کرد و به نفر دوم گفت فردا تو را در میدان شهر به دار خواهند زد و پرندگان از گوشت تو خواهند خورد.

 

 

 

استدلال صفحه 46

چرا نمی توانیم رویا های صادقه را به بعد مادی و جسمانی خود نسبت دهیم ؟

مگر بعد جسمانی ما چه ویژگی هایی دارد که نمی تواند منشا این قبیل خواب ها باشد؟

1-به خاطر محدود بودن در مکان و زمان نمی تواند خارج از آن حرکت کند.

2-مادیت دارد و در محدودهماده حرکت می کند.

3-جسم به علت جسمانی بودنش نمی تواند در آن واحد در مکان های متعدد باشد.

 

 

ادامه مطلب . . .
امتیاز : | نظر شما :
تعداد بازدید : 4685
برچسب : تمرین های درس 4 دین و زندگی 2 ,جواب تمرین های درس 4 دین و زندگی 2 ,پاسخ تمرین های درس4دین و زندگی دوم دبیرستان ,


نوشته شده توسط احسان افتخاری زاده در تاریخ چهارشنبه 10 فروردين 1390

مقاله اشرف مخلوقات

سيماي انسان كامل در مباحث عرفان

موضوع بحث، ويژگيهاي انسان كامل از ديدگاه عرفاني است كه ضمن آن برخي از ابعاد وجودي ا_____ معصوم عليه السلام را ـ كه بيشتر عرفا به آن پرداخته اندـ مرور خواهيم كرد.

اين بحث در دو محور ارائه مي گردد:

۱) بررسي شأن و مكانت انسان بخصوص انسان كامل در عالم وجود

۲) تأمل در موضع اسلام و تشيع

در اين باب انسان در اين عالم موقعيتي خاص دارد؛ زيرا اشرف مخلوقات است، عقل و اراده دارد و روح خدا در او دميده شده است. از ديدگاه عرفان اسلامي انسان تنها موجودي است كه در اين عالم، استعداد ظهور و تجلي تامّ و تمام اسماء و صفات الهي را دارد و آينه تمام نماي صفات علما و اسماء حسناي الهي است؛ ليكن اگر انسان بخواهد بالفعل آينه حق باشد بايد خوديت و منيّتش فاني شود: " الله نور السموات و الارض" در اين صورت آنچنان نور خدا در اين آينه متجلي مي شود كه يكپارچه نور مي گردد، و به همين دليل هركس اولياي حق را ـ كه كاملترين آينه صفات الهي هستند ـ مي ديد، به ياد حق مي افتاد چرا كه اين آينه حق را نشان مي داد نه غير را. منيّت، آينه انسان را كدر مي كند. "انّ الله خلق آدم علي صوره" يعني انسان مي تواند واجد و محل ظهور همه صفات الهي باشد و به همين دليل عصاره عالم خلقت در وجود انسان خلاصه مي شود . همانگونه كه ابن سينا در كتاب مبدأ و معاد مي گويد: كمال عالم هستي در اين است كه انسان در اين عالم پا به عرصه وجود بگذارد. انسان ميوه شجره كون است؛ طبق آيات شريف قرآن، خداوند مقام خليفة اللهي را به انسان داد و به فرشتگان امر فرمود كه بر او سجده كنند. پس بديهي است كه بايد از لحاظ صفات و ويژگيها شبيه مستخلفٌ عنه باشد. خداوند جامع همه صفات ثبوتيه است؛ پس خليفه هم بايد اينگونه باشد. چون وجود و بقاي عالم، بسته به وجود خليفة الله است؛ اگر دلمان براي بقاي خودمان بسوزد، بايد او را بشناسيم. رابطه خود را با او درك كنيم و سعي كنيم شبيه او شويم.

ويژگيهاي انسان كامل :

انسان كامل بعد از خدا، عالمترين و عارفترين موجودات است؛ زيرا ظرفيت علمي و علم آموزي انسان نامحدود است. انسان توانايي يادگرفتن را دارد "و علّم آدم الاسماء كلّها" و اين توانايي از آن نفس ناطقه است . حال هرچقدر انسان كاملتر باشد، شناختش كاملتر است. بدين ترتيب سررشته علوم در دست انسان كامل است چون عالمترين است. انسان كامل عابدترين است و كاملترين عبادت را دارد؛ زيرا شناخت كامل دارد. مقام عبد بودن رسول الله صلي الله عليه و آله بر مقام رسول بودنش تقدم دارد: "أشهد انّ محمّدا عبده و رسوله".

انسان كامل حجت الله است ؛ زيرا روشنترين دليل بر ذات و صفات حق تعالي است. امام صادق عليه السلام فرمود: "انّ صورة الانسانيه اكبر حجة اللّه و هي الكتاب الذي كتب بيده". اين انسان كامل همان كتاب الهي است كه در قرآن آمده كه همه چيز در آن مسطور است؛ اصلي ترين كتاب، وجود انسان كامل است، و هي الهيكل الذي بنا بحكمه، هيكلش با حكم الهي نباشد، و هي مجموع صورة العالمين، دو عالم غيب و شهادت در اوست. و هي مختصرٌ من العلوم في اللوح المحفوظ او خلاصه همه امور است و هي شاهدٌ علي كل غائب و هي الحجة علي كل جاحد هر كس سؤالي دارد برود خدمت او، او حجت است. هي طريق المستقيم الي كل خيرة. راه مستقيم نزديكترين راه است و آن انسان كامل است. و هي الصراط الممدود بين الجنة و النار . صراط راهي است كه از روي جهنم مي گذرد تا به دروازه هاي بهشت برسد. مؤمنان بايد از اين راه بگذرند تا به بهشت برسند كه اين

راه، انسان كامل است. در شأن پيامبر صلي الله عليه و آله آمده است: فان محمد صلي الله عليه و آله بصورته و حقيقته و دليلٌ دالّ علي ربه ؛ او دليلي است تمام بر پروردگار. روزي كه انسان كامل به عالم بشريت معرفي شد بزرگترين اتفاق رخ داد و اين بزرگترين سعادت براي ماست كه با آنها نسبت داريم. و هو اتمّ دليل لكونه اكمل المظاهرالجمعية الكمالية الالهية الانسانية و صورته اجمع الصور ايشان جامع جميع كمالات الهي است. او با اين جسم كوچك جامع همه حقايق و صور است . همه چيز در اين عالم به اجمال در انسان كامل است. انسان كامل قطب و محور عالم وجود است. حضرت علي عليه السلام در نهج البلاغه فرموده: ان محلّي منها محلّ القطب من الرحّي؛ انسان كامل مثل خورشيد است كه همه دور آن مي چرخند. بقاي ما وابسته به خورشيد است و اگر خورشيد خاموش شود، ما و تمام كائنات از بين مي رويم. محور كل كائنات انسان كامل است. وجود ما از وجود اوست. خدا خطاب به پيامبر صلي الله عليه و آله مي فرمايد: لو لاك لما خلقت الافلاك خلق عالم به خاطر اوست. يكي از ياران امام صادق عليه السلام از ايشان سؤال كردند: أتبقي الارض بغير امام؛ آيا زمين بدون وجود امام باقي مي ماند؟ فرمود: لو بقيت الارض بغير امام لساخت؛ "زمين اهل خود را فرو مي دهد، اگر امام روي زمين نباشد." انسان كامل واسطه فيض است. عالم كون به اراده خدا به وجود آمد. انسان كامل واسطه اي است ميان عالم مُلك و ملكوت، خاك و افلاك، تجرد و ماديّت و اين واسطه، بهترين مخلوقات است. او با عالم ملك و ملكوت وجه مشترك دارد؛ به همين دليل نيز پيامبران هم ويژگيهاي بشريت را داشتند و هم متصل به عالم بالا بودند. بدين ترتيب خدا ابتدا بر وجود مبارك انسان كامل متجلي مي شود و بعد از آن فيض به ساير موجودات سرايت مي يابد. ما از انسان كامل فيض مي يابيم. پس وظيفه ما نسبت به اين بزرگان سنگين است. ابن عربي در كتاب فتوحات مكيّه درباره انسان كامل مي گويد: فالانسان الكامل ظهر كمال الصورة و هو قلب لجسم العالم الذي هو كل ما سوي الله". قلب ما سوي الله انسان كامل است و صورت كامل به وسيله او ظهور پيدا مي كند. "و هو بيت الحق ". خانه خدا اوست نه كعبه. به اين دليل كه خدا مي فرمايد : "و وسعني قلب عبدي المؤمن، لا وسعني ارضي و سمواتي " ؛ زمين و آسمانها با اين همه گنجايش جاي من نيست؛ بلكه خانه من قلب بنده مؤمن است. در ساحت دين اسلام انسان كامل در قالب معصومان: ظهور پيدا كرده است و تمام ويژگيهاي انسان كامل در "ولايت" خلاصه مي شود و "امامت" ظهور ولايت است؛ ولايتي كه حق دخل و تصرف در امور مولي عليه است . ولايت از آن خداست كه از رگ گردن به ما نزديكتر است . و ولايت خدا از مجراي انسان كامل اعمال مي شود، "اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولي الامر منكم" ،"انّما وليكم الله و رسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلاة و يؤتون الزكوة و هم راكعون" ؛ ولايت منحصر به خدا، رسول خدا و كساني است كه در نماز زكات مي دهند. شيعه و سنّي معتقدند اين مسأله فقط در مورد حضرت علي عليه السلام رخ داده است. از ديدگاه شيعه چون ائمه عليهم السلام همه نوري واحد هستند. اين آيه در مورد وجود مبارك ايشان نيز صدق مي كند. مي دانيم ولايت دو قسم است :

۱ـ تكويني

۲ـ تشريعي

ولايت تشريعي يعني حق دخل و تصرف در امور ارادي بنده. شارع بودن فقط از آن حق تعالي و ابلاغ و انذار از زبان پيامبران است. اما پيامبر به استقلال حق وضع قانون را ندارد. "ما ينطق عن الهوي ان هو الاّ وحيٌ يوحي." اما ولايت تكويني يعني حق دخل و تصرف در كائنات و نظام آفرينش. حال چگونه انسان حق دخل و تصرف در كائنات را دارا مي شود. انسان كامل جامع جميع اسماء و صفات الهي است. اما اينها فقط لفظ نيستند. بلكه حقايق اند و انسان كامل واجد همه حقايق وجودي است. چون تمام عالم در وجود مبارك انسان كامل جمع است؛ لذا به همان راحتي كه ما مي توانيم دستمان را بالا و پايين ببريم انسان كامل به اذن خداوند مي تواند در كل عالم دخل و تصرف كند. لذا در اين ساحت كرامات و معجزات را مي بينيم. پيغمبر صلي الله عليه و آله مي فرمايند: "اول ما خلق الله نوري و نور من اولين چيزي بود كه خدا خلق كرد. عرفا بر اساس اين حديث اولين مخلوق را كه از تجلي حق تعالي صدور يافته است، حقيقت محمديه صلي الله عليه و آله ناميده اند. اين حقيقت در سير نزولي در عوالم مختلف ظهور پيدا مي كند . در عالم اسماء به صورت اسم اعظم كه همان انسان كامل است، در عالم روح به صورت روح محمدي صلي الله عليه و آله و در عالم كون در قالب انبياء از آدم تا خاتم: ظهور و تجلي نموده است و اينها همه از آثار مظاهر وجود مبارك انسان كامل است.


منابع :
----------------------
فصلنامه ندای صادق ، شماره ۲۰
خبرگزاری فارس
----------------------

کلمات کلیدی :
----------------------
ویژگیهای انسان كامل از دیدگاه عرفانی - بررسی شأن و مكانت انسان بخصوص انسان كامل در عالم وجود - تأمل در موضع اسلام و تشیع - ویژگیهای انسان كامل - ولایت تشریعی
----------------------

نام ثبت کننده مقاله : niazemarkazi1

ادامه مطلب . . .
امتیاز : | نظر شما :
تعداد بازدید : 7998
برچسب : انسان اشرف مخلوقات ,اشرف مخلوقات ,


نوشته شده توسط احسان افتخاری زاده در تاریخ یکشنبه 7 فروردين 1390

مهمترین سوالات موجود در متن در 3 دین و زندگی2 دوم دبیرستان

صفحه44

خصوصیات ابعاد وجودی انسان را بگویید؟

چه اموری از بدن مربوط به بعد غیر جسمانی او می شود؟

دانشمندان اسلامی دو دلیل و نشانه بر بعد غیر جسمانی بدن ذکر کرده اند آن دو کدامند؟

صفحه45

چگونه ثابت بودن خود وجود بعد غیر جسمانی را اثبات می کند؟

صفحه46

رویا های صادقه را تعریف کنید؟

رویاهای صادقه چگونه وجود بعد غیر جسمانی را ثابت می کنند؟

صفحه47

توضیح دهید از بعد غیر جسمانی در فرهنگ دینی به چه چیز تعبیر می شود؟

بعد غیر جسمانی چه توانایی هایی دارد؟

ادامه مطلب . . .
امتیاز : | نظر شما :
تعداد بازدید : 1310
برچسب : درس4 ,درس چهارم ,مهمترین سوالات موجود درمتن درس4 ,سوالات امتحانی درس4 دین و زندگی دوم دبیرستان ,سوالات کلیدی درس چهارم دین و زندگی دوم دبیرستان ,




هر 30 ثانیه قالب ذخیره شود ؟ :








هر 30 ثانیه قالب ذخیره شود ؟ :